Depressie & slaap

Na een goede nachtrust volgt een goede dag!

Kip of het ei? Door slaapproblemen kun je in een depressie raken en door een depressie krijg je slaapproblemen. Door tekort aan kwalitatief goede slaap werken bepaalde hersendelen niet meer goed samen en ervaar je meer angst en negatieve emoties dan als je goed hebt geslapen.

Door het behandelen van je slaapprobleem, kan er een grote verbetering in je gemoedstoestand ontstaan. In plaats van dat je hele lichaam tegenwerkt, komt het weer in balans en werkt het met je mee. Je hersenen gaan beter functioneren, er komt weer een goede samenwerking tussen je denken en je emoties. Angst en somberheid nemen zienderogen af. Ook je hormoonhuishouding gaat weer goed functioneren. Je lichaam en geest komen uit de overlevingsmodus en kunnen weer vorm gaan geven aan een goed leven...

Hoe kan een depressie voortkomen uit slaapproblemen?

Misschien heb je een vervelende situatie meegemaakt of een stressvolle periode. Sommige mensen reageren hierop door niet goed meer te slapen. Piekeren, te laat naar bed of steeds wakker worden, voor iedereen is dat anders. Vervolgens krijg je dus een slaaptekort en deze zorgt ervoor dat je je steeds slechter gaat voelen.  Want als je slecht slaapt heeft dat een negatief effect op je welbevinden. Je hebt meer moeite met plannen, organiseren, herinneren en beslissingen maken. Ook kun je je somber, angstig of meer je meer geirriteerd voelen. Niet leuk voor jezelf en je omgeving. Thuis en/of op je werk gaat het steeds minder goed, meer stress, meer conflicten of je gaat je juist steeds meer terugtrekken uit het sociale leven. Alles lijkt in een negatieve spiraal naar beneden te gaan, terwijl je steeds harder probeert de ballen hoog te houden of jezelf (onterecht) steeds waardelozer vindt. En hierdoor worden de slaapproblemen weer erger.... 

Door je slaap te verbeteren kom jij weer in balans en ben je (veel) beter in staat om de uitdagingen in je leven te hanteren.

Hoe kan ik beter gaan slapen?

Tijdens de individuele therapie werk je in een veilige omgeving met behulp van de therapeut aan gezonde slaap en daarnaast aan het heden, verleden en bouw je aan een nieuwe positieve toekomst. Hiervoor worden verschillende methodieken ingezet, zoals hypnotherapie, mindfulness en cognitieve gedragstherapie.  Door de methodieken in de therapie kom je in contact met je diepere drijfveren en overtuigingen. Waar nodig heel je jezelf en ga je op zoek naar de positieve kracht die hierachter schuilt. Ook ontvang je een aantal krachtige maar eenvoudig te volgen oefeningen en visualisaties.

De therapie volgt jouw behoeftes en mogelijkheden, zodat je op een prettige en veilige manier kan werken aan het opbouwen van je herstel.

Tijdens het intakegespek bespreek je met de therapeut wat je graag wil bereiken en wordt er een behandelplan vormgegeven.

Ben jij weer toe aan een goede slaap?